Scenariusze lekcji

mBot START

Pakiet scenariuszy lekcji idealny na początek przygody z programowaniem w Scratch i robotem mBot. Wykorzystujemy mBota w podstawowej konfiguracji i graficzne środowisko mBlock/Scratch. Pomocna będzie mata m1. Scenariusze są odpowiednie  dla każdego etapu edukacyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem klas IV-VI szkoły podstawowej. Uczniowie powinni wcześniej opanować podstawowe umiejętności pracy w środowisku Scratch.

Lekcja 0. Poznajemy  robota mBot (1 godz.) Budujemy roboty z zestawów mBot zgodnie z instrukcją montażu. Sprawdzamy ich działanie przy pomocy wbudowanych programów demonstracyjnych.

Lekcja 1. Program do zdalnego sterowania robotem (1 godz.) Poznajemy środowisko mBlock/Scratch. Tworzymy pierwszy program do zdalnego sterowania robotem przy użyciu klawiatury komputera.

Lekcja 2. Zdalne sterowanie robotem c.d. (1 godz.) Tworzymy wygodniejszy interfejs użytkownika do sterowania robotem przy okazji poznajemy różne sposoby komunikacji duszków na scenie z robotem.

Lekcja 3. Jak powstają kolory (1 godz.) Eksperymenty z kolorami i dźwiękiem przy użyciu diod LED RGB oraz głośnika mBota. Programujemy efekty świetlne i dźwiękowe na przykładzie policyjnego radiowozu.

Lekcja 4. mBot na Marsie (1 godz.) Tworzymy program sterujący robotem, dzięki któremu wykona samodzielnie zwiadowczą misję na obcej planecie. Poznajemy różne metody kontroli ruchu robota. Ćwiczenia na macie edukacyjnej m1.

Lekcja 5. Jak roboty znajdują drogę do celu? (1-2 godz.) Poznajemy czujnik linii i tworzymy programy które pozwolą robotowi na poruszanie się po wyznaczonej trasie. Ćwiczenia na macie edukacyjnej m1.

Lekcja 6. mBot omija przeszkody – czujnik odległości cz.1 (1 godz.) Poznajemy zasadę działania ultradźwiękowego czujnika odległości. Tworzymy programy, które dzięki którym robot wykrywa obiekty i omija przeszkody na trasie. Ćwiczenia na macie edukacyjnej m1.

Lekcja 7. Bramka zliczająca – czujnik odległości cz.2 (1-2 godz.) Tworzymy program dla robota zliczającego uczniów w klasie. Poznajemy różne zastosowania czujnika odległości a także zmienne i ich rolę w programie.

Lekcja 8. Bezdotykowy instrument – czujnik odległości cz.3 (1-2 godz.) Tworzymy programy dla nietypowego instrumentu muzycznego. Poznajemy nowe zastosowania ultradźwiękowego czujnika odległości.

Lekcja 9. Co roboty robią w domu? (1 godz.) Tworzymy program dla robota kosiarki lub robota odkurzacza. Poznajemy różne zastosowania czujnika linii. Uczymy się tworzenia własnych bloczków – procedur w programie i poznajemy generator liczb losowych. Ćwiczenia na macie edukacyjnej m1.

Lekcja 10. Robo sport (1-2 godz.) Wykorzystując zdobyte na poprzednich lekcjach umiejętności tworzymy program dla robota sumo. Korzystamy z czujnika linii i czujnika czujnika odległości. Na macie edukacyjnej m1 rozegramy klasowe zawody robotów sumo.

mBot MATRIX

Pakiet scenariuszy dla robotów mBot/mBot Ranger. Klasy IV-VIII SP i szkoła ponadpodstawowa. Niektóre lekcje wymagają użycia wyświetlacza LED matrix. Pomocne będą maty edukacyjne m1 i m2 (labirynt).

Lekcja 11. Wyświetlacz LED matrix (1 godz.) Poznajemy budowę wyświetlacza matrycowego. Tworzymy grafiki i animacje prezentowane na wyświetlaczu i wykorzystujemy czujniki robota do zmiany wyświetlanych rysunków.

Lekcja 12. mBot odmierza czas (1-2 godz.) Czy robot pomoże gotować jajka? Tworzymy i testujemy stoper do pomiaru małych odcinków czasowych oraz timer sygnalizujący upływ wcześniej zadanego czasu.

Lekcja 13. Pobudka z mBotem (1-2 godz.) Tworzymy i testujemy zegar z budzikiem wykorzystując wyświetlacz LED Matrix. Szukamy niebanalnych sposobów wprowadzania danych do programu.

Lekcja 14. Reklama świetlna (1-2 godz.) Tworzymy program dzięki któremu na wyświetlaczu LED Matrix będzie można zaprezentować teksty o dowolnej długości. Doskonalimy umiejętności stosowania różnego rodzaju pętli w programie.

Lekcja 15. Asystent parkowania (1-2 godz.) Tworzymy program, który umożliwi robotowi wyszukanie wolnego miejsca na parkingu i wykonanie manewru parkowania. Stosujemy

Lekcja 16. mBot w labiryncie cz.1 (1 godz.) Tworzymy programy dzięki którym robot będzie potrafił przeszukać labirynt według zadanego algorytmu. Testujemy ich działanie w symulatorze robota przygotowanym w środowisku mBlock.

Lekcja 17. mBot w labiryncie cz.2 (2-3 godz.) Modyfikujemy program do przeszukiwania labiryntu stworzony w lekcji 16. Testujemy jego działanie na rzeczywistym robocie.

Lekcja 18. mBot w labiryncie cz.3 (1-2 godz.) Piszemy program który pozwoli znaleźć najkrótszą drogę do celu. Wykorzystamy labirynt i dane zebrane przez robota na lekcji 16 i 17. Poznajemy listy i ćwiczymy działania na nich.

Lekcja 19. mBot zachowuje dystans – regulacja automatyczna cz.1  (1-2 godz.) Poznajemy tajniki automatycznej regulacji. Tworzymy programy dzięki którym robot będzie potrafił utrzymywać zadany dystans do przeszkody i poruszać się wzdłuż ścian i innych obiektów.

Lekcja 20. Robot ma doskonałe proporcje – regulacja automatyczna cz. 2 (1-2godz.) Poznajemy inne algorytmy regulacji automatycznej. Będziemy je często stosować z różnymi czujnikami położenia w kolejnych scenariuszach.

mBot PLUS

Pakiet scenariuszy dla robotów mBot/mBot Ranger. Klasy IV-VIII SP i szkoła ponadpodstawowa. Scenariusze wymagają dodatkowego wyposażenia mBota: zestaw światło i dźwięk, zestaw serwo, akcelerometr. Pomocna będzie mata edukacyjna m1.

Lekcja 21. Robot podążający za światłem (1 godz.) Poznamy budowę i działanie czujnika światła. Zbudujemy i zaprogramujemy robota, który będzie poszukiwał źródeł światła i podążał w ich kierunku.

Lekcja 22. Miernik hałasu (1 godz.) Tworzymy i testujemy miernik hałasu wykorzystujący czujnik dźwięku i prezentujący dane z czujnika na ekranie komputera.

Lekcja 23. Robot sterowany głosem (1 godz.) Programujemy roboty w taki sposób, aby można było nimi sterować za pomocą głosu. Wykorzystamy czujniki dźwięku poznane na poprzedniej lekcji i funkcje rozpoznawania mowy.

Lekcja 24. Sygnalizacja świetlna (1-2 godz.) budujemy model skrzyżowania dróg z sygnalizacja świetlną i programujemy sterownik zmiany świateł.

Lekcja 25. Interaktywna lampka na biurko (1-2 godz.) Zbudujemy i zaprogramujemy interaktywną lampkę na biurko. Wykorzystamy do tego różne
czujniki i moduły z zestawu dodatkowego światło i dźwięk. Zaprogramujemy ją tak, by mogła być
sterowana na różne sposoby.

Lekcja 26. Masz szlaban! (1-2 godz.) Poznamy budowę i zasadę działania serwomechanizmu. Zbudujemy i zaprogramujemy napędzany nim szlaban. Dodatkowe czujniki i moduły pomogą nam zrealizować różne algorytmy sterowania szlabanem.

Lekcja 27. mBot chwyta przedmioty (1-2 godz.) Wykorzystując serwomechanizm zbudujemy robota chwytającego przedmioty.

Lekcja 28. Poznajemy żyroskop i akcelerometr (1 godz.) Tworzymy programy wykorzystujące czujnik żyroskopowy i akcelerometr do sterowania obiektami na ekranie komputera. Budujemy elektroniczną poziomicę.

Lekcja 29. Żyroskop cz. 2 - sterowanie obiektami na ekranie (2-3 godz.) Tworzymy prostą grę komputerową wykorzystując czujnik żyroskopowy z akcelerometrem do sterowania obiektami na ekranie komputera.

Lekcja 30. Jak jeżdzić i skręcać dokładnie (2-3 godz.)  Tworzymy programy wykorzystujące czujnik żyroskopowy do precyzyjnych skrętów robota i stabilizacji kierunku jazdy.

Lekcja 31. Pierwszy program w Arduino C (1 godz.)  Przekształcamy kod programu blokowego na tekstowy język Arduino C. Poznajemy funkcje edytora tekstowego wbudowanego w środowisko mBlock 5. Piszemy pierwszy program w Arduino C.